Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Flasha liteon

Collapse
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Prova att flasha om den, alltså skriva samma firmware till den på nytt... =)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Comment

• Nu har jag nytt beskymmer.

Fick ut min nyckel ok. Gjorde min nya FW och Körde lite-on erase.
      Efter raderingen gått igenom så sätter dvd status 0x51. Får för mitt liv inte den ur denna status, såg nånstans att det är ett slags FW skydd som gått in? eject funkar hur bra som helst så den har nog inte blivit raderad.

Någon som har några ideer. Har testat cykla den, har haft tray ute inne halvvägs. Blir galen snart.

Tack på förhand

Comment

• Prova med att köra min batch fil "killon.bat" (står hur du gör den i FaQ delen) lägg till "pause" mellan varje kommando rad, och gör 10 kommando rader, sedan kör du igång "killon" i DOS och startar om driven efter första kommandot sedan kör du på ett tag till tills den byter status

fungerar inte detta kan du adda mig på MSN så ska vi se om jag kan hitta på något som kanske kan hjälpa dig fixa problemet
        Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Comment

• OK, tackar. Ska se om detta löser beskymret. Hade lite oflyt att min nätagg dog mitt i det hela här. Ska sätta mig lite senare och se om jag kan få ordning på det. Har tappat bort min usb sticka med annars hade jag testat dos redan imorse.

Comment

• men som sagt, om det inte fungerar kan du lägga till mig på msn så ska jag försöka hjälpa dig komma fram till en lösning på problemet, du är helt 100% säker på att det är en 74850C liteon?
            Google is your friend!

Comment

• Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
              men som sagt, om det inte fungerar kan du lägga till mig på msn så ska jag försöka hjälpa dig komma fram till en lösning på problemet, du är helt 100% säker på att det är en 74850C liteon?
              Japp det är jag. Men det har i vilket fall löst sig nu. Det måste varit ATI chipsetet som inte ville leka. Testade till slut att gå tillbaka andra datorn med Uli kretsen, tänkte få upp han idos och se. Men så råkade jag trilla över en drivrutin som heter UniATA som har stöd för massa olika kretsar. Så jag testade den, sen bara rann det igenom på första försöket i JungleFlasher.

Jag bugar och bockar för det visade intresset...

Comment

• den guiden va ju om man hade iextreme, måste man ha det? >.<

Comment

• Menar du delen att man navänder iXtreme för att skriva till driven? det är den ända firmwaren som finns till Liteon vad jag vet? (finns 3 versioner, 1.5, 1.51 och 1.6 sen finns det lite olika 1.6 versioner)
                  Google is your friend!

Comment

• ja Liteon drive, men vad är det FW: 74850C? är det en som man kan ladda ner?

Comment

• nej, på läsaren står det "FW: 74850C" det finns ytterligare en FW nämligen 83850c den är det en annan metod för

guiden visar hur du gör från orginal och från tidigare flashad med ixtreme
                      Google is your friend!

Comment

• aha okej, men jag lyckas inte öppna xboxet helt för jag kan inte öppna den där bak till (har inte de där rediga öppningsverktygen) men när jag ha öppnat hela måste jag använda en sån där grej mellan driven och datorn, eller kan man använda sata kabel direkt mellan?

(swizzy jag kan la inte använda din guide för det står ju att jag behöver iextreme, är de chip i xboxet eller är de bara något annat? förstår inte riktigt eller det är lite krångligt)
                        Last edited by Ask3n; 2009-09-06, 00:51.

Comment

• iXtreme är en firmware, det är alltså MJUKVARA, ett program du lägger in på spelaren som sedan talar om för hårdvaran i spelaren hur den ska behandla data etc.

du måste tyvär ha ett connectivity kit för att kunna läsa ur från Liteon och då även med RS232 (Comport) visst, det ska fungera med USB också om det finns sådant på kitet, men det är inget jag rekomenderar då det kan gå hemskt fel när man använder det om man inte fått det att fungera ordentligt... så mitt tips är att använda Comporten i första hand...

Du kan öppna baksidan med hjälp av en liten tunn skruvmejsel också, men då måste du vara väldigt försiktig, är du tillräckligt försiktig blir det inga synliga märken alls, ett annat trick är att typ "rycka" isär dom, men det låter för mig riskabelt... det går ut på att du helt enkelt släpper på framsidan, och i en snabb rörelse böjer hela skal delen bakåt så att det släpper...

*edit:*
                          www.swizzy.se/New/Guider/Liteon_Win.php

och www.swizzy.se/New/Guider/Liteon_Dos.php är mina nya guider för liteon, har skrivit om dom för att det ska bli lättare att läsa etc. (OBS: Windows guiden är inte klar ännu, jag arbetar på den lite då och då... när jag får tid ork och lust till det... men i Windows guiden finns det grejer som inte finns med här som då bör göra, även om den inte är klar med hur du utför själva flashningen utan bara förberedelserna än sålänge...)
                          Last edited by Swizzy; 2009-09-06, 12:10.
                          Google is your friend!

Comment

• Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
                            iXtreme är en firmware, det är alltså MJUKVARA, ett program du lägger in på spelaren som sedan talar om för hårdvaran i spelaren hur den ska behandla data etc.

du måste tyvär ha ett connectivity kit för att kunna läsa ur från Liteon och då även med RS232 (Comport) visst, det ska fungera med USB också om det finns sådant på kitet, men det är inget jag rekomenderar då det kan gå hemskt fel när man använder det om man inte fått det att fungera ordentligt... så mitt tips är att använda Comporten i första hand...

Du kan öppna baksidan med hjälp av en liten tunn skruvmejsel också, men då måste du vara väldigt försiktig, är du tillräckligt försiktig blir det inga synliga märken alls, ett annat trick är att typ "rycka" isär dom, men det låter för mig riskabelt... det går ut på att du helt enkelt släpper på framsidan, och i en snabb rörelse böjer hela skal delen bakåt så att det släpper...

*edit:*
                            www.swizzy.se/New/Guider/Liteon_Win.php

och www.swizzy.se/New/Guider/Liteon_Dos.php är mina nya guider för liteon, har skrivit om dom för att det ska bli lättare att läsa etc. (OBS: Windows guiden är inte klar ännu, jag arbetar på den lite då och då... när jag får tid ork och lust till det... men i Windows guiden finns det grejer som inte finns med här som då bör göra, även om den inte är klar med hur du utför själva flashningen utan bara förberedelserna än sålänge...)
                            aha nu är jag med :P
                            men jag ha hört att man kan använda sata och det har jag, sen med det kitet, så behöver man bara dra ut el sladden, men det är la helt fel va?

Comment

• du behöver ha en Comkabel (seriell)/USB kabel till kitet för att köra liteon, annars fungerar det inte, men dom andra drivarna behöver du egentligen inte ha Com/USB, men i vissa fall kan det gå bättre med t.ex com kabel i...

så det både stämmer och stämmer inte, beror helt på om dom snackat om Liteon eller spelare i största allmänhet...
                              Google is your friend!

Comment

• aha okej, jag ha ju lite-on, hade gula kablar i det hålet då man ta bort front plattan.

men vilket ska man?
                                Xecuter Connectivity Kit 3 Lite
                                eller
                                Maximus 360 Xtractor?

tusen tack för all hjälp btw
                                Last edited by Ask3n; 2009-09-06, 15:28.

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Cool :cool: Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;)
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X