Om detta är ditt första besök, se till och kika på vår
FAQ genom att klicka på
länken ovanför. För att kunna skriva inlägg måste du registrera
dig, klicka på länken för att fortsätta. För att börja läsa diskussioner välj det forum du är intresserad av i listan.
Vad använder ni får att få rent kylarna och chippen?
Har testat sprit men det verkar inte duga
kjell & company artikelnummer: 36015
produktnamnet är: ArctiClean kit 2x30 ml
och kostar 99:- detta är en produkt speciellt framtagen för att ta bort kylpasta och göra rent processorer m.m. i datorer, men fungerar även på annan elektronik med processorer som har kylpasta... (som t.ex. Xbox 360 konsoller, Playstation 3 etc.)
Oki, nu är x-clamparna borta och ersatta med skruv.
Boxen står nu på "värmning" men jag har fortfarande 3 röda lampor
Tänkte låta boxen stå i 20 min och se om det gör någon skillnad.
Annars eldar på GPU:n eller?
Hur vet jag att det är just GPU?
Eller e det bara en chansning, jag har felkod 0102 som ska vara CPU, GPU eller ram.
Ram är kretsarna på undersidan med kuddar på eller?
Har en varmluftspistol som ger 300 grader.
Hur gick det för bleppmasta.
Nån som vet om han fick igång sin maskin?
Oki, nu är x-clamparna borta och ersatta med skruv.
Boxen står nu på "värmning" men jag har fortfarande 3 röda lampor
Tänkte låta boxen stå i 20 min och se om det gör någon skillnad.
Annars eldar på GPU:n eller?
Hur vet jag att det är just GPU?
Eller e det bara en chansning, jag har felkod 0102 som ska vara CPU, GPU eller ram.
Ram är kretsarna på undersidan med kuddar på eller?
Har en varmluftspistol som ger 300 grader.
Hur gick det för bleppmasta.
Nån som vet om han fick igång sin maskin?
det är ingen som riktigt vet vad felkoderna egentligen betyder till 100%, eller jo, microsofts support tekniker gör, men dom har inte släppt den informationen... utan det vi har är information från folk som undersökt allt...
0102 är generellt sätt CPU/GPU eller ram... ramminnet är dom kretsarna som sitter på ovansidan och undersidan (ja, dom med kuddar på undersidan) generellt sätt brukar det vara dom som sitter under GPU kylaren som är problemet om det är ramminnet...
man ska värma maskinen i 20 minuter, därefter ska man låta den stå och vila i en kvart, om det går drar man åt skruvarna en aning till (om moderkortet böjts tillbaka och skruvarna inte längre sitter åt som dom gjorde från början)
om maskinen fortfarande inte fungerar kör man med varmluft mot GPU/CPU/RAM och ANA/HANA chippet... (ANA/HANA brukar kunna orsaka problem också om man har otur så det är lika bra att värma om det när man ändå håller på) man värmer då i 2 minuter på 230 grader, 40 sekunder i 260 och 1 minut till i 230 grader... med varmluftpistolen vet jag inte vilka tider du ska använda dig av, men om du slår samman tiderna ^ borde det bli hyffsat bra...
när du värmer se till att du INTE har någon kylpasta och inga kylare ivägen... du ska värma DIREKT mot kretsarna för bästa effekt, OBS: håll pistolen ett par cm från dom, annars blir det för varmt eftersom du kör 300 grader...
Får 0200 på min Samsung. Har beställt skruv och brickor få se hur det går. Men det kändes som en tidsfråga. Går inte typ 95% av alla gamla boxar sönder? =)
Du rekommenderade gradtalen 230 och 260. Finns det någon "pot" (ratt) eller liknande som gör att man kan ställa precis som man vill? Jag verkar mest hitta de med fast gradtal. Typ 375 och 495 eller liknande.
Du rekommenderade gradtalen 230 och 260. Finns det någon "pot" (ratt) eller liknande som gör att man kan ställa precis som man vill? Jag verkar mest hitta de med fast gradtal. Typ 375 och 495 eller liknande.
det vi använder på PSXCare är inte en varmluftpistol utan en "varmluftstation" eller vad man nu ska kalla det, dessa kan man ställa in hur man vill
det vi använder på PSXCare är inte en varmluftpistol utan en "varmluftstation" eller vad man nu ska kalla det, dessa kan man ställa in hur man vill
Ja ni lär väl iofs ha lite bättre grejer som sysslar med det dagligen. Det är väl iofs bäst att börja med x-clampen och se hur långt man kommer med den och ev införskaffa en pistol sedan om det inte har hjälpt.
När ni skickar dom på omlödning så är det ingen större risk att felet uppkommer igen? Naturligtvis förstår jag att andra fel kan dyka upp men just felet att den har dålig kontakt mot komponenterna (cpu, gpu).
Comment