Viktigt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Hur man flashar en Samsung MS25/MS28

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  •  
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Original inlägg av bajskalle Visa Inlägg
    Behöver lite hjälp, när jag ska göra backup på orginal firmwaren så kommer jag till steg 4 när man ska skriva : mtkflash r /m /sata orig.bin då står det bara :

MTKFLASH by Joseph Lin, MTK 1998 (Ver 1.83c)
    please wait...
    No Drive Detected

.. jag har den hex editerade mtkflash på usbdriven samt på c:\ där jag hamnar efter jag bootat med usbminnet som jag gjorde i xtreme boot maker.. nån som har nån aning om vad som är fel?

tacksam för svar

ps xboxlampan lyser inte rött bara 1 gång utan blinkar frekvent hela tiden.. rött..
    Jag fick också "no drive detected" när jag skulle flasha min samsung ms-28. Jag fick det att funka efter att jag ominstallerade via sata kortet + drivrutinerna. Efter att bootat upp datorn till DOS anslöt jag sata kabeln, väntade ett par sekunder och sedan startade jag xboxen och väntade jag sädär en 10 sekunder ytterligare innan jag började skriva kommandona. Då funkade det.
    Vet inte om det hade med ominstallationen av via sata-kortet att göra eller om det var själva boot-processen. Men du kan ju prova dessa åtgärder...

Comment

Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
      den ska blinka hela tiden, men om det står så kankse du kontrollerkort inte är kompatibelt, va använder du för kontrollerkort? eller vad har du för chipset på ditt moderkort?
      Mitt kontrollerkort köpte jag härifrån så det är ju VIA VT 6427A tror jag det hette.. MSI N1996 heter moderkortet, sitter på en amd athonl 4000+

om det hjälpte lite..

Comment

Original inlägg av idioteque Visa Inlägg
        Jag fick också "no drive detected" när jag skulle flasha min samsung ms-28. Jag fick det att funka efter att jag ominstallerade via sata kortet + drivrutinerna. Efter att bootat upp datorn till DOS anslöt jag sata kabeln, väntade ett par sekunder och sedan startade jag xboxen och väntade jag sädär en 10 sekunder ytterligare innan jag började skriva kommandona. Då funkade det.
        Vet inte om det hade med ominstallationen av via sata-kortet att göra eller om det var själva boot-processen. Men du kan ju prova dessa åtgärder...
        det ska jag definitivt göra! Tack för tipset.. får bli efter uppkörningen.. ska köra hoj.. just nu regnar det så in i helvete i skåne.. skoj..

Comment

Fråga om IPrep!

Jag ska använda Iprep och har använt mig av länken som angavs. När man är i dos första gång och skriver iDump 1234567 12345 så förklara guiden detta: MTKFlash should run and your drive should be listed. If you see an item in the list named ?XTREME?, select that and it should make a backup of your original firmware.
          While at the menu, power off your Xbox 360. To make sure your Xbox 360 is completely powered off, check the light on the power brick to make sure it is orange.
          Jag förstår inte riktigt detta. Är det inte meningen att jag förskt ska slå av xboxet sedan trycka på "xtreme"?

Comment

iPrep

Vad är det som är fel när den bara läser 1% i iDump och sedan stannar
            och säger att orig.bin is not 256kb!!!

Jag har en TS-H943 med FW: ms28 och VIA VT6421.

Jag håller på att bli knäpp, snälla hjälp!!

Comment

Original inlägg av unirox Visa Inlägg

Har du 256K ledigt på ditt lagringsmedium?
              Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Comment

iPrep + NTFS4DOS = FAT32..

Original inlägg av unirox Visa Inlägg

Jag har till sist funnit lösningen på detta. Jag har plöjt igen diverse forum utan att hitta det någonstan.
                Men så här är det...
                Disken som man ska dumpa till måste vara en FAT disk. I alla fall om man använder sig utav iPrep och NTFS4DOS disk. Då alla mina diskar är NTFS formaterade lyckades jag med inte allt för stort besvär få med ett USB-Flash minne i booten med FAT32. Och då kunde den dumpa original firmwaren.

Skam den som ger sig!!

Comment

måste jag använda mig av psxcare's kort för att kunna flasha?

Här är info om min som sitter i nu:

Namn Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet
                  Tillverkare (Standard-IDE ATA/ATAPI-styrenheter)
                  Status OK
                  PNP-enhets-ID PCI\VEN_10DE&DEV_0448&SUBSYS_73691462&REV_A1\3&267 A616A&0&48
                  I/O-port 0x0000FFA0-0x0000FFAF
                  Drivrutin c:\windows\system32\drivers\pciide.sys (5.1.2600.0 (XPClient.010817-1148), 3,25 kB (3*328 byte), 2001-09-07 14:00)

Comment

Original inlägg av berget Visa Inlägg
                    måste jag använda mig av psxcare's kort för att kunna flasha?

Här är info om min som sitter i nu:

Namn Standard-Dual Channel PCI IDE-styrenhet
                    Tillverkare (Standard-IDE ATA/ATAPI-styrenheter)
                    Status OK
                    PNP-enhets-ID PCI\VEN_10DE&DEV_0448&SUBSYS_73691462&REV_A1\3&267 A616A&0&48
                    I/O-port 0x0000FFA0-0x0000FFAF
                    Drivrutin c:\windows\system32\drivers\pciide.sys (5.1.2600.0 (XPClient.010817-1148), 3,25 kB (3*328 byte), 2001-09-07 14:00)
                    Säger inget om vilket sata controller kort du har.
                    Det du ska göra är att kolla vilket märke och model du har på moderkortet.
                    På det sättet kan du/vi se vilket kontroller kort du har på ditt moderkort.

Comment

Original inlägg av tOPO Visa Inlägg
                      Säger inget om vilket sata controller kort du har.
                      Det du ska göra är att kolla vilket märke och model du har på moderkortet.
                      På det sättet kan du/vi se vilket kontroller kort du har på ditt moderkort.
                      Produktbeskrivning MSI K9N Neo-F V3 - moderkort - ATX - nForce 560
                      Typ av produkt Moderkort
                      Formfaktor ATX
                      Dimensioner (BxDxH) 20 cm x 30.5 cm
                      Kretstyp NVIDIA nForce 560
                      Stöd för flera kärnor Med dubbelkärna
                      Max busshastighet 1000 MHz
                      Processor 0 ( 1 ) - Socket AM2
                      Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 X2
                      Kompatibel med 64-bitarsprocessor Ja
                      RAM 0 MB (installerad) / 8 GB (max)
                      RAM-teknik som stöds DDR II SDRAM
                      Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-300 (RAID)
                      Konfiguration till USB-portar 10 x USB
                      Konfiguration för Storage-portar 1 x ATA, 4 x SATA
                      Ljudutgång Ljudkort - 7.1-kanals surround
                      Nätverk Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Om detta inte stämmer på vad du sa. Vart kan jag enkelt kolla upp detta. Finns det något körkommando?

Comment

Produktbeskrivning MSI K9N Neo-F V3 - moderkort - ATX - nForce 560
                        Typ av produkt Moderkort
                        Formfaktor ATX
                        Dimensioner (BxDxH) 20 cm x 30.5 cm
                        Kretstyp NVIDIA nForce 560
                        Stöd för flera kärnor Med dubbelkärna
                        Max busshastighet 1000 MHz
                        Processor 0 ( 1 ) - Socket AM2
                        Kompatibla processorer Athlon 64, Sempron, Athlon 64 X2
                        Kompatibel med 64-bitarsprocessor Ja
                        RAM 0 MB (installerad) / 8 GB (max)
                        RAM-teknik som stöds DDR II SDRAM
                        Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-300 (RAID)
                        Konfiguration till USB-portar 10 x USB
                        Konfiguration för Storage-portar 1 x ATA, 4 x SATA
                        Ljudutgång Ljudkort - 7.1-kanals surround
                        Nätverk Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

Om detta inte stämmer på vad du sa. Vart kan jag enkelt kolla upp detta. Finns det något körkommando?
                        Du har NVIDIA nForce 560.
                        Bara till att testa om du får kontakt med dvd läsaren, testa att dumpa firmwaren, funkar det så kan du flasha också.

Lycka till.

Comment

Du har NVIDIA nForce 560.
                          Bara till att testa om du får kontakt med dvd läsaren, testa att dumpa firmwaren, funkar det så kan du flasha också.

Lycka till.
                          Okej. Men ström grejen från psxcare. Behövs den?
                          Glömde att nämna att jag har en MS28..

Tack för din hjälp!
                          Last edited by berget; 2007-11-14, 12:22.

Comment

Okej. Men ström grejen från psxcare. Behövs den?
                            Glömde att nämna att jag har en MS28..

Tack för din hjälp!
                            Inte alls, du kan följa denna guide som är utmärkt.
                            Finns en sektion som förklarar hur man flashar en MS28.
                            Skulle du inte kunna med ditt kort så behöver du köpa ett sata kort med VIA chipset 6421.

Comment

Inte alls, du kan följa denna guide som är utmärkt.
                              Finns en sektion som förklarar hur man flashar en MS28.
                              Skulle du inte kunna med ditt kort så behöver du köpa ett sata kort med VIA chipset 6421.
                              Okej, prövar nog idag att dumpa firmware för att se att det funkar. Tack för din hjälp tOPO!

Comment

måste jag löda i min ms28 för att kunna flasha? :S

Comment

Previously entered content was automatically saved. Restore or Discard.
                                Auto-Saved
                                Mad :mad: Frown :( Confused :confused: Big Grin :D Stick Out Tongue :p Roll Eyes (Sarcastic) :rolleyes: Smilie :) EEK! :eek: Embarrassment :o Wink ;) Cool :cool:
                                x
                                Insert: Thumbnail Small Medium Large Fullsize Ta Bort  
                                x
                                x

Please enter the six letters or digits that appear in the image below.

Registration Image Refresh Image
                                Working...
                                X